تنفس

به نام آنکه فکرت آموخت

تنفس

به نام آنکه فکرت آموخت

نوجوانی 1

نوجوانی دوره ای از رشد است بین کودکی و بزرگسالی .غالبا یک دوره انتقالی است همراه با تغییرات عمده جسمانی ،شناختی ،اخلاقی و اجتماعی  که از حدود 11-12 سالگی شروع می شود تا سن 20 سالگی خاتمه می یابد .افراد در دوران نوجوانی دستخوش دگرگونی های چشمگیری می شوند که غالبا نوسان های پر شور عاطفی را به دنبال دارد .

دوره نوجوانی دوران حساس و بسیار بحرانی است و از این رو نوع روش تربیتی که درباره نوجوانان به کار می رود نقش بسیار مهمی در شکل دادن به شخصیت آینده او دارد .

بعضی از روانشناسان معتقدند که تغییرات منظم و از پیش برنامه ریزی شده ژنتیکی که به طور طبیعی در فرآیند رشد ظاهر می شود باعث تغییرات رفتاری او می شود ( که در بخش بعدی به تفصیل توضیح خواهم داد) گر چه این عوامل موثر است اما به تنهایی نمی تواند تغییرات رفتاری را در آنها بوجود آورد .

دوران نوجوانی پر تنش و توام با شور و هیجان است دورانی که تغییراتی ناشی از بلوغ ج ن س ی نوجوان بوجود می آید .

تا پیش از نوجوانی روابط عمده فرد بیشتر به حلقه خانواده و دوستان نزدیک محدود است ولی از این سن به بعد روابط اجتماعی او گسترش می یابد .

نوجوان در این مرحله با کسب استقلال از والدین مواجه است .استقلال زمانی که با تمایلات درونی نیز همراه می شود باعث بروز حالاتی از طوفان و تنش می گردد که عوامل تربیتی و محیطی در این بحران تاثیر بسزایی دارد.

نوسان های خلقی جزیی از ویژگی های بهنجار نوجوانی است.

خطری که نوجوان را در این مرحله تهدید می کند بحران هویت یا سردرگمی و آشفتگی نقش است .اکثریت نوجوانان خود را با یک سوال اساسی و مهم « من کیستم » مواجه می بینند ، شاید به همین دلیل آنان با گروه همسالان خود پیوندی ناگسستنی پیدا می کنند.

در سیر تحول و تغییرات نقش همسالان ،معلمان و مدرسه را نباید نادیده گرفت .

با توجه به اینکه رشد فرآیندی است که از لحظه تولد (و به اعتقاد بعضی قبل از تولد )شروع می شود و تا مرگ ادامه دارد لذا لازم است به تبع آنکه انسان موجودی آگاه و منطقی است برای تواناییها و قابلیتها و اراده انسان نقش فعالتری در نظر بگیریم .


نفس عمیق :آداب و اصول خویش را به فرزندانتان تحمیل نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند .حضرت علی (ع)

نظرات 19 + ارسال نظر
دانیال چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:46 ق.ظ http://www.danyal.ir

همیشه آغاز سخت است ، مثل آغاز پیدایش اسلام ، مثل به دست آمدن پیروزی در انقلاب اسلامی ، مثل آغاز هشت سال جنگ تحمیلی ، مثل لحظه ورود غواصان در شب عملیات کربلای چهار به اروند و البته مثل دوره نوجوانی و ورود به عرصه بزرگسالی ، اما باید رفت ، اگرچه امواج اروند مواج باشد و وحشی ، و اگرچه فضای مجازی سایت ها ، میدان جنگ بچه های امروزی ....

اگر چه برای رسیدن باید رفت ، اما هر رفتنی رسیدن نیست....

احمد چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:12 ب.ظ http://sarlohe.blogfa.com

سلام
ارادتمندم بانو
دعایی بفرمایید بر حال زار این حقیر.
یا علی

سلام
شما بزرگوارید.
خداوند آرامش را بر قلب با ایمانتان قرار دهد
محتاج دعای شما هستم
در پناه حق مستدام باشید

مریم چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 06:19 ب.ظ

آن شب که دلی بود به میخانه نشستیم
آن توبه صدساله به پیمانه شکستیم
از آتش دوزخ نهراسیم که آن شب
ما توبه شکستیم ولی دل نشکستیم
نوجوانی ام به درس خواندن و کوشیدن برای کسب نمره های برتر گذشت نه شیطنت آنچنانی و نه ...
سلام خانم ... عزیز!!!
دیگه کم کم داشتم میومدم به اعتراض که نه به وبلاگمون میاین چرا که اینروزها بیشتر به وجودتون نیاز هست و نه مطلب جدید میذارین تا لاقل یه نفس عمیقی بکشیم تو این وانفسای اکسیژن آرامش
دوستتون دارم مثل... مثل همیشه

شما و دل شکستن ، مریم خانم!!!
بلاخره آمدم و مطالب شما را خواندم . عذر تاخیر های بنده را ببخشایید عزیز مهربان .اگر بتوانم کمکی کنم خوشحال می شوم اما شما یک یاور بسیار خوب در منزل دارید .
من هم دوستت دارم مهربان

مهدی چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 06:34 ب.ظ http://www.baran-110.blogsky.com/

سلام

این دوره را با کنترل و مراقبت نا محسوس نوجوان میشود به

سلامتی طی کرد.

سلام آقا مهدی عزیز
خوش آمدید.
بله همینطوره....

سعیده چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:18 ب.ظ http://s73.blogsky.com

سلام
حال شما؟
عجب موضوعی
عصر خواندم و نشد کامنت بگذارم شرمنده
تصورات زیادی و تحولات بیشماری هست در اذهان عموم از شگفتی های این دوران که شاید بخش عمده و معمول آن همین ها باشد که شما گفتید
اما تمام این دیدگاه ها بسته به زمان و مکان و شرایط هر شخص متغیر اند
مثل خودم که در پایان دوره ی راهنمایی و اوایل دبیرستان به وضوح نوساناتی را در احساساتم ..عواطفم وابستگی هایم به اشخاص احساس می کردم و بعد رهایی یکباره از وابستگی هایی که به یاری دیگرانی که آزموده ی راهند ممکن تر گردید
راهنمایی هایی که گاها بسیار ساده اند و گرچه بعضی چشم می بندند که نوجوان و جوان از نصیحت خوشش نمی آید اما از یاد می برند با اندکی زیرکی میتوان خط بطلانی کشید بر ریشه های این تصورات
اما سختی راه را می توان به حداقل رسانید با صمیمیت هرچه بیشتر مادر و فرزند
با مهربانی و عدم غرور کارکنان مدرسه
و با خیلی چیزهای دیگر
کافیست فکر کنی سخت است تا سختی اش چندین برابر گردد
متشکرم بزرگوار بابت یادآوری خیلی چیزها

سلام سعیده عزیز
متشکرم از لطف شما.

شما هر وقت بیایید باعث سرور و شادی است.
بله ،همانطور که گفته شد تربیت و عوامل فردی بسیار در بروز این تغییرات موثر است .
البته شما که چندین مرحله از دوره سنی اتان بالاترید ...
بله ،با مهربانی و صمیمیت بسیاری از مشکلات فرزندان را می توان کاهش داد.
من از اینجا به مادر گرامی شما برای داشتن چنین دختری تبریک عرض می کنم .
این شکلک به توان ده تقدیم شما .

س چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 09:29 ب.ظ

سلام
موضوع خوبی است برای همان نوجوانان !
نفس عمیقش را بارها کشیده ام نسل امروز ما به هیچ نگاهی به جز ایده های خود نیازی ندارند.
چون آموزه ها متفاوت است و شاید هر دو درست !
وقتی هرکدام بکوشد دیگری را به سوی خود بکشد، نبردی ناروا اتفاق می افتد.
نه این نسل باید اجبار داشته باشد و نه آن نسل !
هر کدام مراقب سلامت خود باشند کافی است.
مسلما آموخته های این نسل بیشتر و گسترده تر است اما تنها در چند مورد مفهومی عمق کمتری دارد ! که آن هم خود به خود با رسیدن به سنین بالاتر حاصل می شود.

سلام
کاملا صحیح می فرمایید ! هر سنی ادراک خودش را دارد .

یک نفر که مادر دو دختر خوب است چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 09:32 ب.ظ

روزی در رستورانی وقتی به دخترم که مانتویی بود با صمیمیت و خنده گفتم: من هم باید مثل شما باکلاس باشم و چادرم را بردارم؟ گفتک نه خواهش می کنم عزیزم چادر که باکلاس تر است !

ببینید چقدر دخترم می فهمد ! عزیزم است دوستش دارم.

گاهی حرفهای کوچک مفاهیم بزرگی دارند ...

صبــــــرا چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:54 ب.ظ http://sabraa.blogfa.com

سلام و رحمت ِ خــــــدا بر شما بزرگوار ...

ممنون از حضورتون ... ایامتون سراسر نور ... و گرفتاری از شما دور ..

موضوع انتخابیتون عالی بود ... استفاده کردم.

بالاخص حدیث که برام بسیار قابل تامل بود.

دعامون کنید ...

یاعلی

سلام و درود بر شما
خوش آمدید .
ممنونم از لطف و محبتتان .
محتاجم به دعای شما عزیز...
خداوند بهترین ها را برایتان مقدر کند.

سهبا چهارشنبه 20 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 10:58 ب.ظ http://sayehsarezendegi.blogsky.com/

و من هم نوجوانی در کنارم دارم که میدانم مسئولیتم در برابر او و آینده اش بی نهایت سنگین است و سخت ...

سلام عزیزترینم . خسته کارها نباشید مهربان . دلتنگتان بودیم . خوش برگشتید .

سلام عزیز مهربان
خوش آمدی
ممنونم از لطفت ،من هم دلتنگت بودم....

به کسی گفتند چه می کنی ؟ بچه داری می کنی؟ گفت : نه ،نسلی را تربیت می کنم !

ترتیل آیات پنج‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:25 ب.ظ

سلام و رحمت خدا ...

دعاگو و نایب الزیاره بودم از سوی شما ...

ممنون از الطاف بیشمارتان ... گل

سلام و درود بر شما
بسیار ممنون از محبتتان .
زیارتتان قبول و دعاهایتان مستجاب.
سلامت باشید و تندرست
چندین گل تقدیمتان...

صهبانا جمعه 22 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:35 ب.ظ http://sahbana.ir

سلام و درود
شاید نوجوانی از سخت ترین مراحل زندگی یک انسان باشد... اما سازنده ی بقیه ی عمر انسان و دوران خطیری است که باید به آن توجه کرد.
ممنون بابت این مطلب کاربردی و بخصوص حدیث تامل برانگیز امام علی (ع)

سلامت و بیکران باشید.

سلام بزرگوار
بسیار خوش آمدید .
بله ، نوجوانی مرحله ی مهمی از زندگی است .
خوشحالم مورد توجه شما قرار گرفت .
شما هم همیشه برقرار باشید.

ثنائی فر شنبه 23 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 09:37 ق.ظ http://www.sanae.blogfa.com

دوران جالبی است
سلام و عرض ارادت مشتاق دیدار

سلام و درود بر شما
بسیار خوش آمدید .
من هم بسیار مشتاق دیدارتان هستم.
گویا باید برنامه بگذاریم برای دیدار....

ثنائی فر یکشنبه 24 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 02:45 ب.ظ http://www.sanae.blogfa.com

موافق برنامه های پر بار شما هستم و البته بسیار مشتاق و بسیار منتظر
سلام خوب هستید انشاالله؟

سلام
بسیار متشکرم ،به لطف دوستان خوبم !
من هم به فکر چاره ای برای دیدار هستم ، اگر پیشنهادی دارید در خدمتیم !

س دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:41 ق.ظ

سلام
بیا سر بزن به یک خیال کبود

سلام
البته خیال شما آبی آسمانی است ...

سهبا دوشنبه 25 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:42 ب.ظ http://sayehsarezendegi.blogsky.com/

سلام عزیزترینم . اوقاتتان به شادمانی . برنامه دیدار را کاش زودتر مهیا کنید که ما هم مشتاق دیدارتانیم شدیدددد !

سلام مهربان .
خوش آمدی و لحظه لحظه ات به شادی . باور کنید من هم مشتاق دیدار شما عزیزان هستم ! اگر پیشنهادی داری با دل و جان پذیراییم !

ترتیل آیات سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 07:57 ق.ظ

سلام و درود ...
...........................

التماس دعااااا ...

گل ..

سلام بر شما برادر عزیز
همچنان محتاج دعایتان هستیم
هزاران گل نثار قدومتان...

عبد سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 01:24 ب.ظ

سلام ممنون از مطلبتون جالب بود مخصوصا برای من که علوم تربیتی میخوانم جالبتر. توفیق نصیبتان

سلام
خوشحالم که مورد توجه تان قرار گرفت .
مجددا موفقیتتان را تبریک عرض می کنم !

مادرم زهرا سه‌شنبه 26 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 05:28 ب.ظ http://www.senogte.blogfa.com

ممنون از حضورتون
زهرایی باشید...

بسیار خوش آمدید....

محمد چهارشنبه 27 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 11:10 ب.ظ http://www.hubut.blogsky.com

سلام:
استفاده کردم !

سلام
بسیار خوش آمدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد